Isjias

Om prolaps video

Årsakene til isjias er

• Betennelse rundt nerveroten som oppstår ved akutt skiveprolaps i nedre del av korsryggen
  • Forkalkninger og slitasje som gjør at nerveroten kommer i klem eller blir irritert
  • Gjentatte ryggepisoder
  • Ugunstige løft eller vridninger
  • Fremoverlent arbeid i lengre perioder
  • Stressende perioder gir for høyt spenningsnivå i stabiliserende muskler som igjen gir feilbelastninger

Symptomer på Isjias er

• Smerter på baksiden eller på yttersiden av låret og leggen og helt ned i foten
  • Strålende smerter nedenfor kneet
  • Påfølgende prikking eller nummenhet i huden i fot og legg
  • Smerter som kan beskrives som “elektrisk strøm” eller et “tak” inne i benet
  • Trenger ikke å ha smerter i selve korsryggen

I svært sjeldne tilfeller kan en prolaps trykke på ryggmargen og videre til nervegreinene som går til urinblæra (cauda equina). Dette kan føre til at du mister kontroll over vannlatingen (får ikke til og late vannet, eller det oppstår urinlekkasje) og avføringen (forstoppelse eller lekkasje). I disse tilfellene anbefales alltid operasjon straks. Kiropraktorer kan ved behov henvise pasienter til røntgen, MR eller CT undersøkelser på lik linje som leger. Ofte er det behov for at et tverrfaglig samarbeid og kiropraktorer kan henvise pasienter videre til legespesialist eller sykehus for vurdering av behovet for operasjon. Den antas at omtrent 10% av personer som lider av isjias, trenger operasjon.

Hvordan kiropraktorer behandler Isjias

Kiropraktorer behandler isjias og kan fortelle deg om du har “ekte” isjias eller isjialgi. Isjias diagnostiseres best ved en klinisk nevrologisk undersøkelse hos kiropraktor. Prolaps kan ikke ses på vanlige røntgenbilder. Kiropraktoren kan henvise til CT- og MR undersøkelse. CT og MR bilder gir en relativt god fremstilling av mellomvirvelskiver og nerver og er i mange tilfeller et viktig supplement til den kliniske undersøkelsen. Kiropraktiske behandling av isjias går ut på å forbedre bevegeligheten i leddene rundt isjiasnerven. Dermed forbedres blodsirkulasjonen slik at reparasjonsprosesser i nerve og skive stimuleres og opphopede slaggstoffer som irriterer nerven blir fraktet bort.

Se en oversikt over kiropraktorer her for å undersøke om du har isjias.