Alle kiropraktorklinikker har blitt pålagt av Helsedirektoratet om å stenge fra 16.3 til og med 13.4 for å stoppe spredning av corona.

Les mer om stenging av virksomheter på hjemmesiden til helsedirektoratet

Ta kontakt med klinikken din for å få råd.
Eller søk i vår databasen med behandlinger og øvelser.

Finn din klinikkBehandelingØvelser

Røntgen og MR av prolaps

Kiropraktorer har med sin 6 årig utdannelse den lengste utdannelsen av de faggruppene som behandler muskel- og skjelettlidelser. Kiropraktorer er autorisert helsepersonell. Det innebærer at kiropraktorer ved behov kan henvise pasienter til røntgen/MR eller CT undersøkelser på lik linje med leger. Dette er rettigheter som andre faggrupper som fysioterapeuter, naprapater, osteopater eller akupunktører ikke har.

MR undersøkelser utføres for å vurdere skiveprolaps, bukende skiver, degenererte eller høydereduserte mellomvirvelskiver, Modic type I eller Modic type II forandringer eller annen bakenforliggende patologi som f.eks. kreft eller nevrologiske sykdommer i nervesystemet som f.eks. Multippel Sclerose (MS). Røntgenundersøkelser, MR og CT undersøkelser er et viktig supplement til å få stilt riktig diagnose. Ofte fremkommer ikke årsaken til smertene på røntgen eller MR bildene slik at anamnese eller opptak av sykehistorien og den kliniske undersøkelsen fortsatt er meget viktig. Røntgen og MR bilder vil sammen med klinisk undersøkelse kunne hjelpe kiropraktoren å stille riktig diagnose for deretter kunne gi eller anbefale den optimale behandlingen.

eller bestill time online

Videoarkiv øvelser