Dersom du har fibromyalgi kan kondisjonstrening redusere smerter, utmattelse og stivhet og øke livskvalitet og funksjon. Det viser en ny forskningsoversikt.

Hvis du har slitasjegikt i kneet (kneartrose) vil fysisk aktivitet redusere smerter og gi bedre funksjon og livskvalitet. Det viser en ny forskningsoversikt.

Artrose

Artrose (slitasjegikt) er en sykdom som rammer leddene. Oftest rammes knærne, hoftene, hendene og ryggraden. De viktigste symptomene ved slitasjegikt er stivhet, smerte og nedsatt bevegelighet. Når knær eller hofte rammes kan det være vanskelig og vondt å gå. Det kan bli vanskelig å utføre hverdagslige gjøremål, som å reise seg fra stolen eller knytte skolissene.

Risikoen for å falle kan reduseres betydelig blant eldre som trener balanse. Både antall personer som faller og totalt antall fall kan reduseres betydelig med balansetrening. Det viser en ny forskningsoversikt.

Hvis du har slitasjegikt i hofta (hofteartrose) vil fysisk aktivitet redusere smerter og gi bedre funksjon. Livskvaliteten vet vi mindre om, men den kan se ut til å være upåvirket. Det viser en ny forskningsoversikt.

Slitasjegikt

Slitasjegikt (artrose) er en sykdom som rammer leddene.

onsdag, 08 mars 2017 22:22

Virker trening i vann for fibromyalgi?

Dersom du har fibromyalgi kan trening i vann redusere smerter og stivhet og øke funksjon og styrke. Det viser en ny forskningsoversikt.

Fibromyalgi

Alle opplever smerter fra tid til annen, men ved fibromyalgi har du smerter i store deler av kroppen over lengre tid.

Dersom du har kroniske nakkeplager kan aktive øvelser for nakken i kombinasjon med mindfulness minke graden av smerte og funksjonsnedsettelse. Det viser en ny forskningsoversikt.

Nakkeplager

Nakkeplager er ganske vanlige. Nakkeplagene starter ofte akutt og blir vanligvis bedre i løpet av et par dager.

torsdag, 16 februar 2017 14:37

Virker trening for håndartrose?

Trening kan redusere smerter og stivhet i fingrene og gi bedre håndfunksjon hos personer med håndartrose. Det viser en ny forskningsoversikt.

Artrose

Artrose (slitasjegikt) er en sykdom som rammer leddene. Hyppigst rammes leddene i knærne, hoftene, hendene og ryggraden.

mandag, 13 februar 2017 12:51

Virker yoga for korsryggsmerter?

Yoga kan bedre ryggfunksjonen og reduserer smerter hos personer med korsryggsmerter. Det viser en ny forskningsoversikt.

Ryggplager

Ryggplager er et relativt vanlig problem som kan by på store utfordringer for den det gjelder. Ved siden av smerter, vil mange oppleve at hverdagen blir vanskeligere fordi funksjonsevnen reduseres.

Kilde: KK.no - Journalist: Stine Tunstrøm

Det er ikke usannsynlig at stress kan være en medvirkende årsak..

– Ryggplager er det største folkehelseproblemet i Norge. Når man ser på statistikken så er muskel og skjelettplager, sammen med psykiske lidelser, den største årsaken til uføretrygd og sykemeldinger, sier Hans Otto Engvold, Generalsekretær i Norsk Kiropraktorforening, til KK.no.

Les mer på KK.no

Finn en klinikk nær deg

Skriv sted, postnummer, fylke eller velg "Min plasering" og klikk "SØK"

ved mange av Kiropraktorgruppen sine klinikker rundt om i landet.