Coronavirus

Alle kiropraktorklinikker har blitt pålagt av Helsedirektoratet om å stenge fra 16.3 til og med 13.4 for å stoppe spredning av corona.

Les mer om stenging av virksomheter på hjemmesiden til helsedirektoratet

Ta kontakt med klinikken din for å få råd.
Eller søk i vår databasen med behandlinger og øvelser.

Finn din klinikkBehandelingØvelser

God ergonomi for nakke

Ensidig belastning over tid gir smerter. Sitter man mye foran en Pc eller på en sykkel er god ergonomi viktig fo å forebygge nakkeplager.

Nakkens bevegelser består av et komplisert samspill mellom ledd, følsom dyp muskulatur og store deler av nervesystemet. Det skal ofte lite til i form av ensidige belastninger for å påvirke dette samspillet negativt. Stive og ømme muskler med hissige triggerpunkter er et vanlig resultat av ensidige belastninger av nakkeregionen over tid. Hvis vi i tillegg legger til tidsklemma med stress, mas og kjas er det ikke så vanskelig å forstå at nakken stivner. Dette kan resultere i akutte nakkesmerter som kink eller over tid kroniske plager. Kiropraktorer har lang og god utdannelse som er viktig når man skal se helheten i en problemstilling. Hvis det f.eks. foreligger en skjevhet i bekkenet som påvirker måten man sitter på er dette viktig å korrigere og ikke bare vurdere de lokale forholdene i nakkeregionen.

Noen tips for god ergonomi for nakke

  • Ha skjermen i behagelig høyde for å ikke anstrenge nakken
  • Justerbar stol, både i høyde og rygg
  • Eventuelt en pult som kan justeres opp og ned
  • Bytt arbeidsstilling regelmessig
  • Ikke sitt med papirer slik at du til stadighet må sitte med vridd nakke over tid
  • Ta pauser og masser eller tøy nakken din

Hvis man ønsker en ergonomisk vurdering av arbeidsplassen er kiropraktorer godt skolert til dette. Vi kan også ha en dialog med Bedriftshelsetjenesten ved arbeidsplassen.

Finn din klinikk

eller bestill time online

Videoarkiv nakken

Det er fort gjort å gå med skuldrene hevet gjennom dagen, og muskulaturen i nakkeregionen din blir lett påvirket av stress og spenningsnivå. Derfor er det ekstra viktig å trene seg opp, og bli bevisst på spenninger for å kunne forebygge plager.
Et godt tips mot nakkeplager er å finne en form for generell aktivitet som aktiviserer hele kroppen, og som du trives med. Eksempler på dette er gåturer, sykling, langrenn eller gruppetimer/aerobic, som kan utføres regelmessig. Her får du noen enkle tips til øvelser som du kan gjøre.

Har du helseforsikring?

Du kan med fordel benytte deg av din helseforsikring hos følgende forsikringsselskaper m.fl.
ved alle Kiropraktorgruppen sine klinikker rundt om i landet.